Superpienet ja megaisot samassa veneessä

2.3.2016

Euroopan johtavan startup-tapahtuman Slushin varatoimitusjohtajaa Marianne Vikkulaa viedään ympäri maailmaa. Vaikka seuraava Slush on Suomessa vasta syystalven loska-aikaan, tapahtuman suunnittelu on täydessä käynnissä. Lisäksi Vikkulaa työllistävät Slushin vienti esimerkiksi Japaniin. Sisartapahtuma Slush Asia järjestetään toukokuussa Tokiossa. Kiireiden lomassa Vikkula ehti listata meille startuppeja koskevia toimitila- ja aluekehitystrendejä.

Verkostot ovat startup-vaiheen yritysten ja yhteisöjen tärkeimpiä voimavaroja. Myös vakiintuneet yritykset ovat yhä kiinnostuneempia startupeista, kertoo Marianne Vikkula. Viime vuoden Slush-tapahtuman kumppaniverkostoa rakentaessa ei juuri kenellekään tarvinnut perustella, mitä hyötyä vakiintuneelle yrityskentälle on Slush-yhteistyöstä. Marianne Vikkula kuuluu Uusi Vantaankoski -kilpailun tuomaristoon.

Luovat tiimit kerääntyvät muurahaispesiksi

Maailmalla startup-yrityksiä liikuttavat samansuuntaiset toimitiloihin liittyvät trendit kuin Suomessakin. Erona Suomeen on kuitenkin usein se, että maailman startup-pääkaupungeissa toimitilojen täyttöasteet ovat korkeat ja hyvät toimitilat menevät nopeasti kaupaksi. Nopeakäänteisille startupeille on perustettu tarkoituksenmukaisia tiloja, joissa voi kasvaa parista pulpetista monien kymmenien työntekijöiden vahvuuteen asti. Mittakaava voi olla jopa kaksikymmenkerroksinen rakennus.

Suomessa kaivataan joustavuutta

Suomessa ja muun muassa pääkaupunkiseudulla eletään toimitilojen näennäisen ylitarjonnan tilanteessa. Usein kyse on kuitenkin siitä, että tarjolla oleva tila on vääränlaista tai väärän kokoista eikä kiinteistön omistaja ei ole halukas muokkaamaan sitä. Pienelle, nopeasti liikkuvalle yritykselle myös sopimusmallit ovat joskus jähmeitä.

Pienet kiihdyttävät isoja ja päinvastoin

Vakiintuneet yritykset ovat alkaneet suhtautua omiin raja-aitoihinsa uudella tavalla. Suomessakin isommat toimijat ovat valmiita avaamaan oviaan startupeille, jotka voisivat tahkota ydinbisneksen rönsyistä ja reunoista uutta lisäarvoa ja liikevaihtoa molemmille. Suomessa hackathonit ovat merkki tästä, samoin se, että Slushissa vakiintuneen ja aloittelevan yhteistyön hyötyjä ei tarvitse alkaa keksimällä keksiä. Nyt vakiintuneet yritykset kysyvät enemmänkin miten kuin miksi? Maailmalla trendi näkyy siten, että isommat yritykset tarjoavat startupeille esimerkiksi toimitilaa ja projektiyhteistyötä erittäin aktiivisesti.

Alue on parhaimmillaan liiketoimintaa kiihdyttävä alusta

Maantieteellinen alue ja naapurikorttelit voivat parhaimmillaan olla todella suotuisa kasvualusta yhteistyölle ja liiketoiminnalle. Otaniemessä Aalto-yliopiston, Startup Saunan ja Design Factoryn yhteistoiminta nojaa vahvasti fyysiseen naapuruuteen ja yhteishenkeen. Miksipä sama ei olisi mahdollista muuallakin, kunhan hyvien ajatusten ja ihmisten törmäämiselle on fyysinen mahdollisuus ja tiloja sekä palveluita, jotka kannustavat yhdessä tekemiseen.

Takaisin uutisiin