Paraskin idea tarvitsee markkinointia - muista nämä viisi asiaa

18.2.2016

Suomalaisiin arvoihin on betonoitu insinööriosaamisen ihailu. Hyviä ollaan oltu hevosta suuremmissa konepajatuotteissa ja välillä pienemmissäkin. Tuotekehitys toimii, mutta kaupallistamisessa on parantamisen varaa. Samaan aikaan jaksamme ihmetellä, miten länsinaapuri saa köykäisemmätkin ideat myytyä maailmalle.

Olisiko siis meilläkin aika käyttää papua myös markkinointiin? Ja miten markkinointiajattelua tulisi hyödyntää Uusi Vantaankoski -ideakilpailussa?

Kysyimme näkemystä arvostetulta markkinoinnin asiantuntijalta Anne Korkiakoskelta, joka on toiminut muun muassa Koneen ja Elisan markkinointi- ja viestintäjohtajana sekä kansainvälisen mainostoimistoketjun Pohjoismaiden-johtajana. Hän jatkaa uraansa nyt hallitusammattilaisena ja monien kehityshankkeiden edistäjänä. Anne Korkiakoski kuuluu myös Uusi Vantaankoski -kilpailun tuomaristoon. Tässä hänen neuvonsa: mieti kenelle puhut ja mitä he haluavat sinulta.

1. Valitse kenet pitää vakuuttaa.  

Viestinnän perussääntöihin kuuluu, että kohdeyleisöön kannattaa tutustua etukäteen. Mitä he tietävät asiastasi, mitä he pitävät tärkeänä, mitä he tarvitsevat voidakseen tehdä päätöksiä. Ideakilpailun yleisöjä on kaksi: tulevaisuuden yrityskampuksen käyttäjät joskus tulevaisuudessa ja heidän edustajinaan tänään kilpailun tuomaristo.

Sinulla on loistava idea miten tulevaisuuden työympäristö ja ekosysteemi pitäisi luoda. Kun kerrot siitä, pidä perusviestintä yleiskielisenä, jotta erilaiset ihmiset ymmärtävät sanottavasi. Tarjoa sen jälkeen teknillisille ihmisille vähän näkymää teknologiaan, talousväelle tietoa kannattavuudesta, humanisteille ajatuksia kulttuurista ja henkilöstöosaajille ideaa ihmisten vuorovaikutuksesta. Koeta saada mahdollisimman moni puolellesi.

2. Tunnista heimosi.

Kaksijalkaisten perustarpeet pysyvät samanlaisina vuosikymmenestä toiseen: me haluamme olla terveempiä, nuorekkaampia, onnellisempia ja suositumpia. Jokaisella erityisryhmällä, heimolla, on sen lisäksi omat ihanteensa ja arvonsa. Tunnista mitä sinun heimosi haluaa.

Suunnittele heille ja ole rehellinen ideallesi, niin sinulla on mahdollisuus luoda brändi.

3. Luo ihmisille kartta päähän.

Suomalaisessa arkkitehtuurissa ja rakentamisessa on luotu mielikuvia laajemmassa mittakaavassa vasta 1980-luvulta lähtien. Sitä ennen tunnetuiksi tulivat lähinnä huippunimien suunnittelemat julkiset rakennukset. Massamitassa ensimmäiset brändäykset tehtiin kauppakeskuksille, sitten business parkeille ja pikkuhiljaa myös asuinalueille. Sitä ei kannata ajatella pelkästään kaupallisena toimena.

Ihmiset, käyttäjät, kuluttajat tarvitsevat kartan ja osoitteen päähänsä: missä on minulle sopivia ostospaikkoja, miss haluaisin kotini tai työpaikkani sijaitsevan. Mieti kenelle olet puhumassa ja suunnittele sellaista, joka luo kuvan hänen ajatuksiinsa.

4. Osoita, että luet ihmisen käyttäytymistä.

Työyhteisö on osa ihmisen identiteettiä. Varsinkin nuoret haluavat löytää työpaikan, johon voi samaistua. Se liittyy yhtä paljon työkavereihin kuin työn merkityksellisyyteen. Laumana käyttäydymme osin arvojamme noudattaen, osin taipumustemme mukaisesti. Introvertti ei muutu supliikkimieheksi avokonttorissakaan, vaan kaipaa rauhaa. Ekstrovertti joutaa sinne omaan koppiinsa, niin ei häiritse muita.

Tähän tapaan parhaat arkkitehdit lukevat ihmisen käyttäytymistä tilassa. Olet vahvalla pohjalla, kun perustelet argumenttisi käyttäjän tarpeiden mukaan.

5. Ajattele avarasti ja jopa globaalisti.

Uusi Vantaankoski rakennetaan käyttäjilleen, mutta mielikuva täytyy rakentaa koko markkinaa varten. Se tarkoittaa vähintään Suomea, mutta mieluummin globaalia kohderyhmää. Jälkimmäinen meillä liian usein unohtuu, kun tyydymme kotimaahan. Se on ihan turhaa, sillä osaamisemme ja taitomme riittävät hyvin maailmalla. Meillä vain ei ole ollut sitä valloittajakansojen perinnettä, että mennään vaikka raamit kaulassa hakemaan omamme pois.

Toisinaan suomalainen rauhallisuus koetaan vahvuudeksi. Esimerkiksi monet aasialaiset kansat arvostavat Suomea mahdollisena sijaintipaikkana Euroopassa, koska meillä on vähiten historian painolastia ja turvallinen asuinympäristö. Sen päälle tulevat puhdas ilmamme ja raikkaat vetemme, joita he ihailevat enemmän kuin arvaammekaan.


Mieti siis mikä saisi japanilaisen, kiinalaisen, singaporelaisen - siinä missä saksalaisen tai amerikkalaisen päättäjän haluamaan osoitteensa sinun Vantaankoskellesi.


Takaisin uutisiin